Sund kost og livsstil
3. Reklamer for læskedrikke skal udformes på en måde, så de ikke er uforenelige med en sund og varieret kost eller en sund og aktiv livsstil.
Nævnets kommentar:
Markedsføringstiltag må ikke fremstille læskedrikke i en sammenhæng, der ikke levner plads til andre fødevarer inden for det anbefalede daglige indtag. Læskedrikke må generelt ikke fremstilles som erstatninger for regulære måltider eller efterlade det indtryk, at læskedrikke kan sidestilles med vand.
Markedsføring af læskedrikke bør ikke indeholde opfordringer, som er i modstrid med gældende råd og anbefalinger for sund og aktiv livsførelse eller fremstille en inaktiv livsførelse som mere attraktiv end fysisk aktivitet.
Markedsføringstiltag må ikke afbilde eller opfordre til et forbrug eller vise portions-størrelser, der er upassende for den viste situation.
Markedsføring af læskedrikke bør ikke nedgøre andre fødevarer, der indgår i en varieret kost.