Om at klage
Hvad er mulighederne for at klage?
Oplever du markedsføring af læskedrikke, som du mener ikke overholder markedsførings-reglerne for læskedrikke, kan du klage til Læskedrikreklamenævnet. Der er fri klageadgang til nævnet, og klager kan komme fra enkeltpersoner, virksomheder eller organisationer.
Identifikationen af en mulig regelkrænkelse, er altså nok for at kunne klage. Det er ikke nødvendigt, at du selv har været direkte eksponeret for det pågældende markedsføringstiltag.
En klage skal vedrøre ét eller flere konkrete markedsføringstiltag i Danmark eller i danske medier.
Når klagen er modtaget
Du modtager en bekræftelse på, at Læskedrikreklamenævnet har modtaget din klage. Herefter belyses klagen, og Læskedriknævnet mødes for at træffe en afgørelse i sagen.
Behandling af klagen
Sekretariatet er forpligtet til, uanset klagens indhold, at klagen forelægges Nævnet til bedømmelse. Den indklagede høres altid inden sagen behandles.
Klager over sekretariatets behandling kan indgives skriftligt til Nævnets formand.
Hvordan klager man?
Hvad skal en klage indeholde?
Når du klager skal du oplyse følgende:
- Hvilken reklame du klager over
- Hvor og hvornår markedsføringen er blevet set
- Kommentere hvilket princip i retningslinjerne som du anser for at være overtrådt
- Gerne med en kopi eller billede af eller evt. link til markedsføringstiltaget
- Dine kontaktdata*
- Hvordan kan en klage indgives?
- En klage kan indgives skriftligt til nævnets sekretariat, enten via brev, e-mail eller udfyldelse af klageformularen.
*Dine kontaktdata er nødvendige for vores undersøgelse af sagen og for at informere dig om afgørelsen. Dine kontaktdata vil ikke blive offentliggjort. Indgiver du en klage som privatperson, bliver du anonymiseret. Indgives der en klage fra en institution offentliggøres navnet på institutionen.
Hvad er fristerne for klager?
Der er ingen klagefrister, men klagen skal vedrøre en aktuel markedsføring, eller en markedsføring, der har fundet sted inden for det seneste år.